fredag 13 augusti 2010

Inception

I förrgår såg jag den synnerligen hypade Inception. Det har varit ett återkommande tema i årets filmer att man inte riktigt ska veta vad som är på riktigt, och vem som egentligen talar sanning. Till exempel nya Shrek, Shutter Island (där DiCaprio också spelar huvudrollen) och både Killers och Knight and day (som jag inte sett, men som båda verkar handla om precis samma sak). Och sådan är även Inception, men den tar oss faktiskt steget längre. Och den är väldigt bra, den är annorlunda, den är genomtänkt. Det är på något sätt en väldigt stor berättelse, som sker på många plan. Den är väldigt matig, liksom. Man blir mätt och belåten.

Men. Den är väldigt lång. Och jag är lite allergisk mot för långa filmer. Jag tycker att ytterst få filmer verkligen använder hela speltiden på bästa sätt. Ibland känns det som om efterlängtade, helst lite episka filmer, är tre timmar bara för att. För att man typ ska få valuta för pengarna, som ett tack för att man väntat. Men jag blir bara irriterad. För när man har väntat på en bra film vill man ju att den ska vara riktigt välgjord också.

Inception är inte tre timmar, men den är två och en halv. Och det är godkänt, för som jag tidigare sa så är det en ganska stor berättelse och jag är trots allt glad att man får mycket kött på benen. Men den hade varit ett snäpp bättre om man hade klarat sig på två timmar. Tror jag.

En film som bara är kanske en timme och fyrtiofem minuter (betydligt bättre spellängd) är Predators som jag såg i fredags. Inte en remake av åttiotalsklassikern Predator som man skulle kunna tro, utan den här filmen har ett s på slutet och är helt egen. Men den handlar om samma härliga utomjordliga rovdjur som sist och den är förvånansvärt bra, faktiskt. Sannerligen inte oscarsvinnare och ingen film man behöver se två gånger, men underhållande och spännande. Och man får veta rätt mycket om Predators och hur de funkar och hur de tänker och det är intressant om man gillar sci-fi. Och seriöse Adrien Brody spelar bad-ass superskillad ex-militär gone legosoldat. Bara en sån sak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar