fredag 13 augusti 2010

The Expendables

En fantastiskt rolig film. Om, man som jag, älskar dumaction. Den är alldeles sprängfylld med explotioner, episk hjältemusik, underbara fightingscener, blod, klyschig dialog där legosoldater plötsligen utvecklar ett samvete och ska göra det rätta (vilket av någon anledning ändå alltid innebär att döda ytterligare några hundra personer innan filmens slut) och en snygg tjej. Och jag är så nöjd. Jag vet inte vad det är, men jag älskar precis sån här action. Som är ordentligt strösslad med humor.

The Expendables är ett gäng legosoldater som naturligtvis är fruktansvärt duktiga på vad de gör, men börjar bli till åren. De tar ett uppdrag på en liten ö utanför Mexico, som visar sig vara en otäck militärstat där en före detta CIA-agent tvingar generalen, som egentligen ska föreställa landets big boss (och som spelas av David Zayas, Batista från Dexter alltså), att typ odla massa kokaplantor. Mycket originellt.

Filmen hade förstås inte varit hälften så bra om det inte vore för den helt suveräna casten, den här filmen innehåller nämligen nästan alla klassiska actionhjältar, t ex Sylvester Stallone - som både har regisserat och varit med och skrivit manuset, Arnold Schwarzenegger, Bruce Willis, Dolph Lundgren, Jet Li, Mickey Rourke, Jason Statham och den underbare UFC-veteranen (före detta mästare i två viktklasser) Randy Couture.

Och som om detta inte var nog, var stämningen i biografen helt sagolik. Alla skrattade, applåderade och skrek när det hände roliga saker och det var helt enkelt så sjukt mysigt. Personalen bad oss att genom handuppräckning visa hur stor andel av publiken i Sergel salong 1 som var tjejer... well... det var inte så många om vi säger så. Det tycker jag vi ska ändra på, tjejer behöver mer dumaction i sina liv, det är jag övertygad om.

Och om du som jag gillar fet action kan jag även rekommendera nya A-team som även den innehåller en underbar UFC-fighter, nämligen Quinton Rampage Jackson (snäppet vassare skådespelare, får man väl också tillägga). Och det är faktiskt en jättebra film. Faktiskt.


The Lonely Island håller i alla fall med mig. Cool guys don't look at explosions.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar