måndag 9 augusti 2010

Bright Shiny Morning!

Skolstart.

Underbart att återse klassen, och påbörja min allra sista termin! Sju veckors studier kvar innan jag börjar min slutpraktik som jag ska göra på världens coolaste ställe. Happy happy happy!

Det är någonting som är så spännande och roligt med skolstartar tycker jag. Man får lust att vässa blyertspennor, köpa en ny ryggsäck och klä sig i stickade tröjor. Det blir en så skön höststämning i luften, och man riktigt känner entusiasmen vibrera. Själv har jag investerat i ett nytt, fint Star Wars-skrivblock med Yoda på omslaget. Tjusigt värre.

Vi sparkar igång med kursen Publiceringsmetodik med en rolig och synnerligen erfaren och ganska flashig, men mindre pedagogisk lärare. Hela lektionen gick åt till att vi ställde frågor känns det som, och ändå verkar ingen till fullo ha förstått uppgiften. Men... skjuta från höften har ju funkat förr. Jag har en ganska schysst idé i alla fall, tror jag. Och om det blir bra kanske jag publicerar det jag åstadkommer här. Men det får vi se. Övergripande handlar det om att vi ska producera en ganska stor och omfattande trycksak var, helt från grunden och helt perfekt enligt konstens alla regler. Grafiskt och tekniskt, då alltså. De ska sedan skickas till tryck, och hittar tryckeriet ett enda fel att anmärka på, utfall, icc-profiler, format, skärmärken, marginaler, typografi, layout... tja vad som helst egentligen, så har vi misslyckats. Det kommer bli mycket spännande;)

Och för den som undrar om inläggets titel, Bright shiny morning, är det en alldeles lysande bok av James Frey som jag läste ifjol eller året innan det. Den handlar förvisso inte alls om början av en ny termin, men det kändes passande i alla fall.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar