måndag 20 september 2010

Resident Evil : Afterlife

I lördag såg jag tillsammans med min älskling och min lillebror (also referred to as "mina pojkar") nya Resident Evil. Vi såg den i 3D och satt mitt på balkongen i Rigoletto. Anton hade aldrig varit på 3D-bio förr så jag ville att han skulle få en så bra upplevelse som möjligt.

Det här är en Resident Evil-film. Och inget annat. Så den som förväntar sig en djup story där karaktärerna utvecklas eller ens är särskild välskrivna och genomtänka, eller som letar efter en handling som bygger på mer än att ett par snygga tjejer kutar runt och slaktar zombies - gör er icke besvär.

Resident Evil-filmerna bygger på Resident Evil-spelen och de går ut på att slakta zombies. Helst genom att använda stora, kraftfulla vapen så att kroppsdelar flyger åt alla håll. För det är festligt. Det finns ett ondskefullt företag - The Umbrella Corporation, som tagit fram ett fruktansvärt virus som kallas T-virus som gjort alla människor till zombies. Och spelen går ut på att förinta sagda zombies och stoppa det ondskefulla företaget.
Filmerna bygger ganska löst på spelen får man väl ändå säga. Konceptet är förstås detsamma, men man blandar gärna karaktärer och monster från olika RE-spel i samma film, och stoppar in karaktärer som överhuvudtaget aldrig figurerar i spelen. Alla filmer har Alice som sin huvudkaraktär, hon visade sig inte vara mottaglig för T-virus på samma sätt som de andra, så istället för att bli en otäck zombie blev hon bara extra stark och fick lite superhjälte-reflexer. Och hon försöker hitta, och rädda, de stackars människor som fortfarande finns kvar i USA och föra dem i säkerhet. För att sedan stoppa Umbrella Corporation som visat sig fortsätta experimentera med människor och virus. De har alltså inte lärt sig av sitt tidigare misstag.

Jag tycker att det var en spännande film med fina effekter och trevliga grafiska miljöer. Vi får se mörka, gotiska spökstäder, helt kritvita miljöer vilket blir väldigt effektfullt och snyggt tillsammans med lite blodsplatter... och så är det hela tiden eggande spänningsmusik i bakgrunden. En totalt värdelös film för den som inte bryr sig om / inte delar min smak när det gäller filmmiljöer, och för den som inte gillar zombieslakt eller Resident Evil-spelen. Men för de som gör det, en actionfylld, spännande och trevlig film. Som lämpade sig mycket bra i 3D.

Här kommer trailern:)

1 kommentar:

  1. Jag är din andra följare på bloglovin så nu får du faktiskt komma igång med bloggandet tycker jag!

    SvaraRadera