tisdag 7 september 2010

Lasagnens mysterium

Igår lagade jag lasagne. Det är en sån där traditionell, mysig, hemtrevlig rätt. Som blir godare dagen efter och som man enkelt kan göra mycket av. Och min lasagne brukar bli ganska god, men den blir aldrig som jag vill ha den. Jag har analyserat detta ingående, och kommit fram till att det beror på att jag för mitt liv inte kan låta bli att fylla pastalagren med alldeles för mycket köttfärsröra. Så lasagnen blir alltid jättehög, med massor av köttfärsröra och grönsaker och ostsås... men inte så många lasagneplattor. Sedan vräker jag på med ost.
Så när jag tar ut den ur ugnen ser den magnifik ut, gyllenbrun med ett tjockt lager av frasig men ändå seg ost. Men när jag sedan skär i den är den, en förvisso välsmakande, enda kletig röra.

Kan det vara så att min matlagningsfilosofi "Allt blir godare när man överdriver" inte gäller just här?
Hm... could be.


Undrar om Gustaf hade varit nöjd med min lasagne?

2 kommentarer:

  1. Jag gillar moussaka bättre. Nästan samma, men godare.

    SvaraRadera
  2. Ah... Ja, moussaka är inte dumt alls. Potatisar och äggplanta.. mumma.

    SvaraRadera